Robot als gids
Robots bieden steeds meer ondersteuning bij het wijzen van de weg in gebouwen. Deze robots kunnen steeds beter autonoom werken maar een combinatie van mens en robot wordt ook vaak ingezet. Dan gebruikt men een Telepresence robot. Deze wordt op afstand bediend door iemand die op een andere locatie is en op deze manier een rondleiding kan geven of een gidsfunctie kan vervullen.
Onderzoek toont aan dat uw medewerkers beter werken wanneer hun werk afwisselend is. Terugkerende en eenvoudige zaken laat u door een slimme en alerte robot afhandelen. Het is nu mogelijk om bepaalde taken sneller en goedkoper door een robot af te laten handelen. Steeds dezelfde route lopen en steeds dezelfde vragen beantwoorden is niet leuk voor uw medewerkers. Vaak is het ook niet de kern van hun werk en vaardigheden. Maar het hoeft ook niet meer. Hun robot collega’s doen het saaie en repeterende werk waardoor mens en machine elkaar prima aanvullen. De andere en vaak interessante taken van uw personeel kunnen meer aandacht krijgen.
Maar waar wordt dan een robot als gids gebruikt?
Bij museum Tetem in Enschede is het op gezette tijden mogelijk om via een telepresence robot de collectie te bekijken. Het is een idee van curator Ella Buzo: “Ineens konden we geen bezoekers meer toelaten en dan ga je nadenken. Samen met Human Media Interaction van de Universiteit Twente kwamen we tot deze robot.”
Via de robot kom je in de nieuwe tentoonstelling The Swarm, die gaat over een insectenplaag. “Het vertoont gelijkenissen met de overlast van corona nu, maar dat is puur toeval, de tentoonstelling stond al gepland.”.
Ook het de Young museum in San Fransisco heeft nu twee robots in dienst die mensen rond kunnen leiden als zelf niet in staat zijn het museum te bezoeken, via een videoverbinding. De ‘bezoeker’ kan via het videoscherm zelfs spreken met andere bezoekers van het museum, voor de complete ervaring. De robots zijn overigens niet alleen beschikbaar voor gehandicapten. Iedereen met een WiFi-verbinding kan inloggen op een robot.