Door de voortdurende vooruitgang in technologie en kunstmatige intelligentie zijn sociale robots steeds vaker te vinden in winkels. Hoewel het succesvol inzetten van deze robots in de winkelomgeving veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen waar rekening mee gehouden moet worden.
Sociale robots vervullen verschillende taken in de retail, zoals het verwelkomen en informeren van klanten, het promoten van producten, het wijzen van de weg en het geven van koopadvies. Door deze taken op zich te nemen, helpen ze niet alleen de klanten, maar verlichten ze ook de werkdruk van winkelmedewerkers.
Een recent onderzoek uitgevoerd door Tibert Verhagen, Stephanie van de Sanden, Jacqueline Arnoldy, Ewout Nas en Koen Hindriks heeft sociale robots getest in twintig winkels in Nederland, waaronder vestigingen van OFM, Intratuin, Blokker, Intertoys, Lucardi, Pets Place, PLUS supermarkt, Bakker Klink, Jumbo en Van den Assem. In elk van deze winkels werd gedurende zes weken een Temi-robot ingezet. Deze robot, ongeveer één meter hoog, kan zich voortbewegen op loopsnelheid en communiceert met klanten door middel van spraak en een touchscreen.
Lees de resultaten op de website van Emerce.