Robots in retail
De retail omgeving is sterk in beweging. Internet heeft een grote impact gehad op de manier waarop consumenten zoeken en kopen. Veel bedrijven hebben hiervan geprofiteerd. Nu komen er kansen met robots. Allerhande taken worden aan robots overgedaan. Gelukkig komen deze ontwikkelingen vaak ten goede aan de klantbeleving, de medewerkers en het bedrijf. De hoge internetdichtheid van Nederland en de hoge technologie acceptatie maken dat ons land hierin een sterke rol vervult.
Waar werkt er dan robots in retail?
De robots van het bedrijf Bossa Nova nemen voorraden op in winkels en geven door welke vakken moeten worden gevuld. Daarnaast worden taken zoals schoonmaken en beveiligen ook steeds vaker uitbesteed aan robots. De desinfectie robots zijn steeds populairder aan het worden. Robots zoals Pepper en NAO van Softbank zien we al jaren in taken zoals entertainment en product promotie.
Stijgend in populariteit in retail is onder andere de Cruzr robot die wordt ingezet om klanten te begroeten, informatie te geven en enquêtes te houden.
Taken van robot in retail
Robots vervullen in retail en winkelomgeving de volgende taken:
Het verwelkomen van klanten in de winkel of het winkelcentrum
Bij het betreden van de winkel zijn er vaak acties of andere aandachtspunten zoals reglementen die met de klant worden gecommuniceerd. Robots kunnen hiermee helpen. Maar omdat ze met spraak en touchscreens kunnen worden uitgerust is er ook interactie mogelijk. Denk ook eens aan de mogelijkheden op meubelboulevards.
Het geven van algemene – en productinformatie
Bedrijfsinformatie snel beschikbaar geven aan klanten is laagdrempelig en efficiënt. Robots hebben een perfect geheugen en kunnen allerlei informatie aanreiken. Uw medewerkers, hoe deskundig ook, kunnen nooit alles weten over het bedrijf, services, acties, kortingen, voorwaarden en klachtenafhandeling. De robot is hiervoor bij uitstek geschikt.
Het geven van uitleg over ingewikkelde producten en productcombinaties
Met tienduizenden producten en nog veel meer productcombinaties is het voor en robot veel beter mogelijk dan voor een medewerker om met parate en actuele informatie de klant te helpen. Denk ook aan veelgestelde vragen, installatie advies of het geven van recepten.
Het promoten van bepaalde producten
De universele aantrekkingskracht die robots op mensen hebben wordt ingezet om bepaalde producten in de schijnwerper te zetten op de winkelvloer. De robot trekt de aandacht en geeft op een speelse manier informatie over het product. Met name voor nieuwe en hoogtechnologische producten is dit een beproefde inzet van een robot.
Het uitdelen van samples
Dit behoeft niet veel uitleg. Robots zijn schoon en aansprekend en kunnen goed ondersteunen bij sampling.
Het opnemen van de voorraden en het doen van bestellingen
Robots die langs de rekken lopen en producten / lege vakken signaleren worden steeds preciezer en zijn steeds vaker gekoppeld met voorraadsystemen.
Logistieke functies zoals in het magazijn
Het sjouwen met en verplaatsen van goederen is typisch robot werk. Ook heftrucks worden steeds vaker autonome systemen. Magazijnen kunnen efficiënter worden ingericht en producten sneller worden gevonden en verplaatst.
Waarom huren
Onze klanten kiezen ervoor om robots te huren in plaats van deze aan te schaffen om de volgende redenen:
- Flexibele inzet
- Doorlopende ondersteuning in het gebruik
- Reparatie en vervanging
- Up to date software
- Altijd de beste robot